EKOSISTEMAK
Ekologian, ekosistema
ingurune jakin bateko osagai fisiko eta biologikoek osatzen duten
sistema da. Oro har, ekosistema batean ingurune fisikoa (hau da, faktore
abiotikoak: arrokak, lurzorua, ura, etab.) eta elementu biotikoak (landareak, animaliak), habitat berean kokatuta egonik, elkarrekin harremanetan daude, sistema bat osatuz.
Ekosistemaren kontzeptuaren ideia nagusia da izaki bizidunek inguruan duten elementu fisiko bakoitzarekin elkarrekintzak sortzen dituztela. Eugene Odumen definizioa hau da: "Gune jakin bateko organismo guztiak (alegia, "komunitatea") eta ingurune fisikoarekin dituzten elkarrekintzak barne hartzen duen unitatea, bertan sortutako energia-fluxuaren ondorioz egitura trofiko argiak, aniztasun biotikoa eta materialen zikloak agertzen direlarik."
EKOSISTEMA : Ekosistema bat biosferaren zati batek, bertan bizi diren izaki bizidunen multzoak eta eremu horretan sortzen diren erlazioek eratzen dute . Lurreko ekosistema guztien multzoari ekosfera deritzo . Ekosistema baten osagaiak biotopoa eta biozenosia dira.
NORBEGIAKO LAGUN BERRIAK
EUSKARAREN EGUNA
Abenduaren 3an
euskararen nazioarteko eguna ospatu genuen Mundakako eskolan. Egun berezi hau,
dantzaz, musikaz, jolasez eta ekintzez beterik egon zen. Egun hartan, gurasoak
gure emanaldia ikusten etorri ziren, eta horregaitik, txistu-gelan leku gutxi
eduki genuen dantza, eskets,
asmakizun… egiteko. Gero arratsaldean dena bukatzean klase normala egin genuen.
Klikatu hemen azpian:
Zer da ekosistema?
Ekosistemaren kontzeptuaren ideia nagusia da izaki bizidunek inguruan duten elementu fisiko bakoitzarekin elkarrekintzak sortzen dituztela. Eugene Odumen definizioa hau da: "Gune jakin bateko organismo guztiak (alegia, "komunitatea") eta ingurune fisikoarekin dituzten elkarrekintzak barne hartzen duen unitatea, bertan sortutako energia-fluxuaren ondorioz egitura trofiko argiak, aniztasun biotikoa eta materialen zikloak agertzen direlarik."
EKOSISTEMA : Ekosistema bat biosferaren zati batek, bertan bizi diren izaki bizidunen multzoak eta eremu horretan sortzen diren erlazioek eratzen dute . Lurreko ekosistema guztien multzoari ekosfera deritzo . Ekosistema baten osagaiak biotopoa eta biozenosia dira.
NORBEGIAKO LAGUN BERRIAK
Ikasturtean zehar irteera eta ekintza bereziak egin ditugu eta ondoren hoien berri ematen saiatuko gara.
Jai horretan On-egin izeneko dantza aukeratu genuen eta
abestia gogoz dantzatu eta abestu egin genuen.
Hirugarren ziklokoek, Txirritari buruzko eskets batzuk egin genituen mozorro eta guzti.
Hirugarren ziklokoek, Txirritari buruzko eskets batzuk egin genituen mozorro eta guzti.
Bigarren eta lehenengo ziklokoek berriz, bertso eta asmakizunak
bota zituzten denek disfrutatzeko.
Oso ondo pasatu genuen eta denok giro onean egon ginen, entsaioan
ordea, desberdin portatu ginen denbora guztian jolasten eta barrezka ibili ginelako.
Egun berezi horretan arropa berezi bat eraman genuen, hau da,
alkandora zuria, praka bakeroak, marradun zapia eta txamarra urdina. Hau guzti
hau, giro onean eta denen partaidetzarekin egin genuen. Esketsak eta dantzak aste osoan entsaiatu genituen gurasoak
harrituta gelditzeko.
Hau guzti hau, gure hizkuntza maitea kontserbatzeko, ez
galtzeko eta batzuek animatzeko egin genuen.
Nire ustez oso aukera ona izan zen besteei euskera zein
garrantzitsua den adierazteko.
Garazi Aranguenaga
EGOITZETAN
ABESTEN
Urtero bezala, 2. eta 3. zikloko ikasleak egoitzetara
joan ginen aitite-amamarengana Gabon abestiak abestera. Mundakako bi
egoitzetara joan ginen.
Egoitzatan, hainbat
abesti abestu genituen; DIN-DAN-DON, HAURTXO TXIKI ETA POLITA, OLENTZERO,
OLE OLENTZERO… . Musika-tresnak ere eraman genituen: txirulak, xilofonoak
eta metalofonoak… Eta abestiz-abesti
bertso ederrak bota genituen 6.mailakook launaka. Jende asko zegoen egoitzetan.
Batzuk musuak ematen
hasi ziren, beste batzuk, ordea, negarrez hasi ziren. Opari eder hau, urtero
egiten dugu, atso-agureak pozteko.
Nire ustez, oso egokia
da txango hau egitea, horrela, pentsatuko dute ez garela ahaztu euretaz. Pozik
nengoen, oso ondo pasatzen ari zirelako eta gu eurei abesten geundelako.
Errepikatzeko aukera izango banu, berriro joango nintzateke haien poztasuna
ikustera.
Ibon Ispizua
IRRATSAIOA
Egunero Mundakako eskolan irratsaio bat egiten da.
Saio honetan bost ikaslek parte hartzen dute bi irakasleren laguntzaz.
Horretarako lauk hitz egiten dute eta besteak teknikari lana betHau guzti hau lau pertsonak prestatzen dute eskolako
zuzendariarekin batera. Ikasleek aurreko egunean berriak ekarri behar dituzte;
hiru berri bakoitzak. Beraz, etxean ikasi behar dute eta horretarako arau hauek
bete behar dituzte: bolumen altuz hitz egin, bolumena esaldi osoan mantendu,
modu egokian ahoskatu, etxean praktikatu ispiluaren aurrean, mikrofonoarekin
distantzia egokia hartu eta beste hizkuntza batean hitz egiten
denean, edo izen
berezi bat esaten denean oso-oso astiro hitz egin. Esan dudanez ostegunero transmititzen da eta ordu erdi irauten du
saioak. Klaseetan beste ikasle batzuk egoten dira berriak apuntatzen. Amaitu
eta gero hitz egiten dutenak klasera etortzen dira eta dena zuzentzen dugu.
Berrien tarteetan musika egoten da.
Hasieran nortzuk parte hartzen duten azaltzen da. Gero
berriak botatzen dira eta azkenean, esaera zaharra eta agurra egiten dira.
Irrati hau entzun nahi duenak 105.5 fm frekuentzian aurkituko gaitu.
Aitzol
Torre
Itsasoaren ondotik pasatzean bertako animaliak ikusi genituen: itsas-trikuak, algak, magurioak… Jendea arroketatik irristatzen zen eta barregura handia ematen zidan. Hondartzapen geundela zaborra ere batu genuen.
ITSASADARRA
Azaroaren 17tik 21era Sukarrietako egoitzan egon ginen. Bertan lau eskola
elkartu ginen: Mundaka, Montorre, Urretxindorra eta Durango.
Astean zehar ekintza desberdinak
egin genituen eta horietako bat Mundakako itsasadarra bizitatzea izan zen.
Hasteko,
gozaldu ondoren gelan elkartu ginen denok: mundakarrak, muxikarrak eta arteakoak.
Gaiari buruz zeozer ikasteko “mari moko” bat egin genuen eta goizeko irteera
prestatu genuen.
Hau ikusi eta gero, beste gela batera katiuskak hartzera joan
ginen. Sukarrietaren geltokiraino oinez joan, eta Mundakarantz joateko trena
hartu genuen. Bertan geundela Hondartzape hondartzarantz abiatu ginen. Han bi
taldeetan banatu ginen, hiru eskolak nahasturik.
Itsasoaren ondotik pasatzean bertako animaliak ikusi genituen: itsas-trikuak, algak, magurioak… Jendea arroketatik irristatzen zen eta barregura handia ematen zidan. Hondartzapen geundela zaborra ere batu genuen.
Ondoren herrira joan ginen eta leku desberdinetan egonda natura kutsaturik
dagoela konturatu ginen eta ez dugula inoiz kutsatuko hitza eman genuen. Oso
interesgarria iruditu zitzaidan Xabi eta Ainararen azalpena. Irteera hori
eginez lagun berriak ere egin nituen eta oso jatorrak iruditu zitzaizkidan.
Bestealde, Sukarietarantz abiatu ginen trenez eta egun zoragarria izan zen.
Irene Diaz
KULTURARTEKOTASUN TAILERRA
Urtarrileko ostegunero Fatima izeneko emakume marokotar bat etorri zen
eskolara. Bera “Biltzen” izeneko proiektuan dago eta kulturartekotasuna
irakasten du, beste persona batzuek bezala. Esan dudan bezala marokotarra da
eta musulmana; horregatik Islam-ari buruz gauzak eta bitxikeriak esan zizkigun.
Gainera, beste kulturetakoak ez baztertzeko aholkatu zigun.
Beste egun batean konfliktuei buruz hitz egin zigun eta gainera munduko
informazioko fitxa bat eman zigun. Ondoren, Los Simpsons-eko kapitulu bat
erakutsi zigun, emigratzaile norvegiar batzuei buruz baina, azkenean, kapitulua
ondo bukatu zen.
Gainera joku pila egin genituen, adibidez: pegatinaren jolasa. Horretan bakoitzak
pegatina bat zuen eta guztiak nahastu ginen beste pegatinadunekin, baztertu
gabe eta ezin genuen hitzik esan.
Niri oso tailer aproposa eta interesgarria iruditu zait.
Julen Díaz
Sukarrietako itsasadar proiektuko irteerak
Lehen hiruhilekoan
3.ziklokoak Sukarrietara joan ginen. 6.mailakoei “itsaadarra” proiektua tokatu
zitzaion. Itsasadarra proiektuaren irakasleak Xabi eta Ainara ziren. Proiektu
horretan, irteera batzuk egin genituen, eta oraintxe kontatuko dizuet nolakoak
izan ziren.
Lehen eguneko arratsaldean, gure gelarekin, leku altu batera joan ginen,
itsasadar guztia aztertera, eta bertatik padura, hondartzak, Oka ibaia etab.
Ikusi genituen.Sukarrietara bueltatu ginenean itsasadarra ikusten zen orri
batean elementu batzuk margotu genituen.
Bigarren eguneko goizean, trena hartu, eta Mundakara abiatu ginen. Heldu
ginenean Hondartzapeko hondartzara joan ginen hondartza aztertzera, eta gero
portura. Pòrtuan, uretan zegoen gasolina ikusi genuen, eta trenera bueltatu
ginen. Arratsaldean, bertan zegoen “baserri” batera joan ginen eta bertako
animaliei janaria eman genien. Gero
zaldi batean montatu ginen eta egoitzara abiatu ginen.
Hirugarren eguneko goizean Padurara joan ginen. Heldu, eta landare mota
batzuk aztertu genituen, eta gero zaborra hartzera joan ginen. Jende asko
lokatzera joan zen eta Julen Díaz, “Padura-man” bihurtu zen. Paduratik irtetzea asko kostatu zitzaigun eta
Sukarrietara heldu ginenean zapatak garbitu, logeletara joan eta janzkera
aldatu genuen.
Laugarren egunean, San Antoniora joan ginen, “Prestige” izeneko
petroliontziak bota zuena ez zabaltzeko jarri zuten plastikoa kentzera. Bertan ea plastiko guztia kendu genuen eta gero
gatza eman ziguten datilak hartzeko, baina ez genuen bat ere ez ikusi, baina
arrastoak bai. Sukarrietara bueltatu ginenean gure esperientzia eta bertako
lekuak kontatu genizkien beste ikaslei. Itzelezko esperientzia interesgarria
eta polita iruditu zitzaidan. Berriro errepikatuko nuke.
Ander Diaz
SUKARRIETAKO TAILERRAK
Bertan, lau egun igaro genituen primeran pasatuz.
Egunero 17:30tatik 19:30tara bakoitzak tailer bat zeukan.
Hauek ziren tailerrak: sukaldaritza, kuadernaketa, kosmetika, zeramika,
argazkigintza eta ehungintza, nahiz eta, veste tailer batzuk egon: bideogintza…
Tailer bakoitzean ekintz desberdinak egiten ziren,
adibidez; kudernaketan kuadernoak egiten ziren, sukaldaritzan sukaldean
ibiltzen ziren, kosmetikan koloniak egiten zituzten.
Tailer hauek ikusten genituen gero guk etxean egiteko,
gurasoei irakasteko, erakusteko…
Nik kuadernaketan egon nintzen eta ederto baten pasatu
nuen, kuadernoak oso originalak eta alaiak ziren. Gainera, nire lagun batzuekin
egon nintzen eta beraiei ere asko gustatu zitzaien tailerrak.
Baina, sukarrietara jon baino lehenago eskolan bertan
bakoitzak hiru tailer aukeratu zituen gehien guztatzen zitzaizkionak, eta
batzuei aukeratu zutena tokatu zitzaien eta veste batzuei ez. Dena dela, denak
oso pozik atera ginen bere tailerratik, eta baita ere, sukarrietatik.
Izaro Estebanez
Urtero bezala Mundakako eskolak lehen hiruilabetean ospatu zuen Gabon jaia.
Izaro Estebanez
Gabon jaiak
Urtero bezala Mundakako eskolak lehen hiruilabetean ospatu zuen Gabon jaia.
6. mailakook Olentzero Txiki
eraman genuen kalejiran eta gutxi-gutxika gelditu egiten ginen gabon kantak
abesteko .
Plazara heldu ginenean
Olentxero Txiki “boloboloak” (gozokiak) botatzen hasi zen. Batzuk bolobolorik
gabe gelditu ziren. Gozokiak jan ta gero, Olentzero eta Mari Domingiri deitu
genien.
Bat-batean gu ikustera
etorri ziren Maridomingi eta
Olentzero. Guztiok asko poztu ginen, ez
genekien etorriko zirenik eta. Beraiekin hitz egin eta galderak luzatu eta gero,
guk prestatutako gauzak egiten hasi ginen.
Abestia kantatu, esketzak egin, musika jo eta baita jolasak egin genituen
.Ondoren bertan zeuden guraso eta aitxitxe-amama geihenekin dantza egiten hasi
ginen ,jolastordua heldu arte . Ondoren eurekin berba egin genuen eta, jan eta
gero, etxera joan ginen denok. Niri asko gustatu zitzaidan esperientzia horretan
parte hartzea eta asko poztu ninduen.
Lander Serna
Lander Serna
Praktikazko Irakaslea
Lehen hiruhilean praktikazko
irakasle bat, Peio izenekoa, eskolara etorri zen. Peio, gure irakaslea, Idoiaren
semea da. Peio gurekin Sukarrietara etorri zen irakasleei laguntzera, ikastera
eta ondo pasatzera.
Eskolan koaderno bat eduki zuen
apunteak hartzeko. Batzuetan guri laguntzen zigun, eta beste batzuetan gauzak
galdetzen zizkigun, adibidez, zer egiten genuen klasean geundenean. Batzuetan
gure jolastorduetara jaisten zen gurekin jolastera eta jolastokia zaintzera.
Arratsalde batzuetan, eskolatik
irten eta gero, bere lagunarekin talan tenisera jolasten egoten zen eta gero
gurekin.
Nievesek eta Idoiak zer egin behar zuen esaten zioten. Niretzat
pertsona oso jatorra da.
Julen Cotazar
Julen Cotazar
Hiruhilabeteko
2.hilabetean Sukarrietara joan ginen. Bertan gauza asko ikasi genituen eta lagun asko egin ere.
Irakasle mota bi
genituen: gureak eta Sukarrietakoak. Hantxe tailerak,jolasak eta proiektuak
egin genituen eta gure proiektua Itsasadarra
izan zen. 5. mailakoen proiektua, ordea, Basoa
izan zen. Primeran ibili ginen han.
Kepa Goikoetxea
Kepa Goikoetxea
EUSKAL MUSIKA-TRESNAK
Lehen hiruhilean gizon bat Mundakara etorri zen. Mundakako eskolako txistugelara
tresna batzuk jotzera, hain zuzen. Ia-ia eskolako ikasle guztiak joan ginen. Iker izena zuen gizonak eta Mundakara euskal musiken
tresnak jotzeko prest zetorren.
Berak zeuzkan tresna
guztiak jotzen zekien adibidez: alboka,txalaparta… tresna guztiak banan-banan
azaldu eta jo zituen. Jo eta gero power-point baten bidez tresna guztien definizioa
azaldu, eta tresna guztiak nola jo behar ziren bideoetan ikusi genuen.
Power-pointa eta gero, bakoitzari tresna bat utzi, eta dantzan eta musika joz
ibili ginen .
Nire ustez denak oso
ondo pasatu genuen eta tresna berriak jotzen ikasi genuen.
Peru Herault
GABON JAIA ESKOLAN
Abenduan Olentzeroren Gabon jaia ospatu genuen. Urtero bezala kalejira egin genuen Olentzero txikirekin.
6.mailakoek bakarrik eraman dezakete Olentzero
txiki, umea jausteko arriskua dagoelako. Aurretik
txistukoak joaten dira, gero olentzero txiki eramaten dutenak (6.mailakoak), gero 5.mailakoak,
ondoren 4.mailakoak, hurrengoak 3.maila eta 2.mailakoak, ondoren 1.mailakoak, 5 urte eta 4 urteko gelakoak,
eta azkenik 3 urteko gelakoak. Bidean geldigune batzuk egiten ditugu ere, abesti batzuk abesteko, gutxi gora-behera 2 abesti geldigune bakoitzean eta 3 geldigune egiten ditugu.
Eguraldi txarra egiten badu Olentzeroa txistugelara etortzen da, baina eguraldia ona bada plazara. Gero, dantzak egiten dizkiogu Olentzeroari eta abestu ere.
Hau dena, jaiak ospatzeko eta ondo pasatzeko egiten
dugu.Niri asko gustatzen zait Gabonak ospatzea eta beti nahi nahi izan dut Olentzero txiki eraman eta azkenean
lortu dut eta asko gustatu zait. Niretzat Gabon hauek
onenak eta dibertigarrienak izan dira.
Primeran pasatu dut eta errepikatzea gustatuko litzaidake.
Egoitz Dominguez
HITZALDIAK
5. MAILA
ANIMALIAK
OZEANO
FOSAK
Lurreko
eremurik sakonenak fosa ozeanikoak dira. Horretaz gain, lurreko
azaleran dauden plaka handiak elkar bultzatzen dira eta bata
bestearen azpian jartzerakoan sortzen dira ozeano fosak.
Amildegi
handi bat sortzen da ozeanoko lurzoruan. 10.000 metro neurtu ahal
du. Beraz sakonera uraren presioa izugarrizkoa da eta lurzoru
ozeanikoaren mugimenduak lurrikara ugari egiten du ur azpian. Ziur
aski sinestezina dirudi, baina animali askok bizitzeko gai dira
baldintza horietan.
1960.
urtean, zientzialariak 10.911 metrora lurperatu ziren Marianetako
fosan,Ozeano Barean trieste itsaspekoan. Fosa Ozeaniko horiek beltzak
dira, hotz eta gogorrak ere bai. Zientzialarien zona horri "Zona
Hadala" izena eman zioten. Hades lurpeko munduaren jainko
grekoaren omenez.
OZEANOAREN
ESPLOTAZIOA
Ozeanoaren
azpiko eremu oso handiak esploratzeko urpean denbora luzez egoteko
gai izan behar gara, hori dela eta, tarteka ur
azalera igo behar da.
XIX.
mendean lurperatzeko jantziak oso astunak ziren, borobil itxurako
kaskoekin;eta haizea eroa ahal izateko azalera iristen den tutuekin.
Urpean igeri egiteko eskafandra asmatu zutenean airea urpekariaren
bizkarrean duen botila batean eramaten dute. Mugimendu erosoagoak
dituzte. Gutxi gora-behera 5 metro azpitik uraren presioak
deposituetatik kontzentratzen dute. Argi dago sakonera handiagoetara
jaisten direnek gas nahasketa bat arnastu behar dute. Horretarako ur
presio handiko eremuetara jaitsi ondoren, urpean igeri egiteko kanpai
batean sartzen dira azalerako presiora itzuli ahal izateko. Horrek
deskonpresio bortitz batek eragindako desoreka larria sortzen du. Ez
hori bakarrik desoreka odolaren barruan gelditzen da.
Badirudi,
urpekariak, ez direla murgiltzen 50 metro baino beherago. Jason
errobota moduko robotak milaka metro jaitsi daitezke.
OZEANOKO
ERRALDOIAK
Munduko
animaliarik handienak ozeanoetan bizi dira. Hain handiak izan
daitezke urak beren gorputz handiei eusten dielako, hau da uretan
gutxiago pisatzen dute. Lehorretan, airea arnasten duten tamaina
honetako ugaztunak beren pisuak zapalduta hilko lirateke esaterako,
balea. Tamaina hori hartu ahal izateko, beste puntu batetik
begiratuta ozeanoek elikagai pila ematen dietelako bizi ahal dira.
Hala
ere, Bale uretako animalia handienetako bat da eta marrazo batzuk ere
bai.
"KRILL"
izeneko janari batekin elikatzen dira,. Balea edo zere urdinak 30
metroko luzera dauka eta egunero 4 tona krill jaten ditu, krilla oso
azkar ugaltzen da eta beti izaten da hurbil.
Bale
urdinak 15 metro neurtzen du eta bere manta arraina 6 metrokoa da
planktonaz eta arrainez elikatzen dira. Marrazo baleak hortz oso
handiak ditu.
Txibi
erraldoiak ez du hezurrik, hamar beso ditu 20 metrokoak baina inoiz
ez dira bizirik ikusi.
ITSASERTZA
Itsasertza
itsasoak eta lurrak bat egiten duten lekua da. Itsasertza itsaslabar
arrokatsua izan daiteke, hondartza hareatsua edo ibai bokalea.
Itsasertzean bizi diren fauna eta flora, egunean ur gaziz estalita
daude gehienetan. Zenbait kostetan mareak arroketan putzuak sortzen
ditu. Itsasertzean bizi diren animaliak mota askotakoak izan
daitezke. Arroketan
sortzen diren putzuetan bizi diren animaliak karakolaz eta algaz
elikatzen dira.
Kesare Azumendi
NEOLITOA
EHIZA
ETA FRUITU BILTZEA
Denborak
aurrera egin zuen bitartean ehiztariak ere trebeagoak ziren, eta
armak ere eraginkorragoak egiten zituzten. Animaliak aurkitzeko
seinalez baliatzen ikasi zuten: oinatzak, adar moztuak … adibidez.
Animalia handiak amildegietara eta zingiretara eramaten zituzten
errazago ehizatzeko. Hizkuntza ere garatzen joan ziren elkarren
artean hobeto komunikatzeko eta ehiza ere errazagoa zen eta
eraginkorragoa.
Paleolitoa
edo Harri Zaharraren Aroan, lehen tresna sinpleak erabiltzen hasi
ziren, hau da, duela 2,5 milioi urte inguru. Orain dela 20.000 urte
glaziazioaren garaia hasi zen, iparraldeko lurraldeetan mamut ugari
zeuden eta ehiztarien harrapakinak ziren.
Ehiztariek,
lantzak, arkuak eta ganibetak erabiltzen hasi ziren eta amuak jartzen
zituzten ibaietan eta aintziretan arrainak harrapatzeko. Ingurua
aztertzen zuten animaliak non biltzen ziren eta non gordetzen ziren
ikusteko. Ingurua aztertuz denbora eta eginahalak edo ahaleginak ez
galtzen ikasi zuten eta pixkanaka bizimodua erraztuz joan zitzaien.
Ehiztari
fruitu biltzaile gehienak bi edo hiru familiako talde txikietan bizi
ziren. Inguruan janari asko bazegoen taldeak handitu egiten ziren.
FRUITUEN
BILKETA
Ehiza
garrantzitsua zen baina fruituen bilketa ezinbestekoa. Orduko
gizakiek, zenbait fruitu eta belar non hazten ziren ikasi zuten.
Ehiza urria zenean, fruituak eta landareak izaten ziren taldearen
elikagai. Hala ere, okelak jarraitzen zuten jaki nagusi izaten.
JANKIGINTZA
Animalien
larruak gauza askotarako erabiltzen ziren, jantziak egiteko adibidez.
Lehenbizi,
larrua egokitu egin behar zen, zartatu ez zedin. Animalien larrua
lurrean zabaltzen zuten eta karraskatzen zuten koipea kentzeko. Gero,
hezurrezko tresna batekin biguntzen zuten malgutzeko eta
erabilgarriago bihurtzeko. Larrua prest zegoenean harrizko ganibet
batez mozten zuten. Izkinetan zuloak egiten zituzten larru bat
bestearekin josteko, hezurrezko orratza eta haria erabiliz.
LEHEN
NEKAZARIAK
Paleolito
garaiko amaieran, ehiztariek eta fruitu biltzaileek beste aurrerapen
garrantzitsu batzuk egin zituzten.
Animalia
basatiak hezten zituzten, baita otsoak, ehiztarien lehen txakur
bihurtu. Landare gehiago sortzeko belarren haziak erein zitezkeela
ohartu ziren.
Aurkikuntza
horiengatik, talde iraunkorrak, eta komunitateak osa zitzaketen.
Lehen nekazarien komunitatea orain dela 12.000 urte sortu zen.
Nekazariak, mendian sortzen ziren garia eta garagar aleak landatzen
hasi ziren eta ahuntza bezalako animaliak hezten hasi ziren esnea eta
haragia lortzeko.
Nekazariek
laboreentzat, eguzkia eta ura behar zuten. Lehen komunitateak, ibai
hertzean egin ziren, Ekialde Ertain eta Ipar Afrikako lurraldeetan.
GOLDAKETAN
Nekazariek
beraientzat eta beraien senideentzat bakarrik lortzen zuten janaria.
Bizirik iraun nahi bazuten komunitateko pertsona guztiek lan egin
behar zuten.
Tresna
berrien beharra zuten janaria modu eraginkorragoan lortzeko.
Horietako bat, goldearen asmakizuna izan zen.
LEHEN
HIRIAK
Lehen
hiriak adreiluz eta buztinez eraiki ziren, baina, erori egiten ziren.
Etxeak erortzen zirenean, berriak egiten zituzten hondakinen gainean.
Denborarekin, etxe pilaketa handia egin zen, etxeak, bata bestearen
gainean eraikitzen zirelako.
Gutxika,
herriak eta hiriak handitzen joan ziren. Turkiako antzinako Catal
Hoyük hiriak, ez zuen harresirik, horregatik, etxeak bata bestearen
ondoan eraiki zituzten eta ez zegoen kalerik. Etxeek, sarrera
teilatutik zeukaten, hara igotzeko eskailerak zeuden. Eskailerak
kentzen zirenean, herria babestuta geratzen zen.
Nekazaritzako
aurrerapenak, jende asko utzi zuen beste lan batzuetarako libre.
Catal Hoyük-en artisauek apaingarriak, bitxiak eta ehunak egin eta
saldu egiten zituzten. Zenbait artisauk, ispiluak egiten zituzten
obsidiana izeneko mineral ilun bat jarriz.
IDAZKERAREN
HASTAPENAK
Idazkera,
antzinako sumertarrek asmatu zuten Mesopotamian orain dela 5.500urte
inguru. Lehendabiziko letrak, harrizko oholtxoetan marraztutako marka
batzuk bakarrik ziren. Beranduago, eskribak buztinezko tauletan
idazten hasi ziren kanaberazko ziri batzuen bidez. Lehen idazkerak,
marrazki itxura zeukan. Eskribek 2.000 irudi baino gehiago ikasi
behar zituzten.
Mesopotamiarrek,
gutxi-gutxika, sinboloak erabili zituzten.
Kanaberazko
ziri puntazorrotza buztin bigunean sinboloak egiteko erabiltzen zen.
Feniziarrek,
kontsonantez osaturiko alfabetoa erabiltzen zuten. Grekoek, hori
bereganatu eta bokalak gehitu zituzten. Hor hasi zen alfabeto
modernoaren hasiera, hau da gurea.
Idazkera
arrazoi praktikoengatik asmatu zen. Historia ezin izan da
erregistratu gizakiek idatzi ahal izan duten arte.
Amaia
Martinez
EKOSISTEMAK
OHIAN
TROPIKALA
Ohian
tropikalen eremuak Ekuatoretik hurbil daude. Klima epela eta euri
asko izaten dute eskualdeetan. Ohian handienak erdialdeko Afrikan,
Asiako Hego-ekialdean, Hego Amerikan eta Madagaskar uhartean daude.
Aberatsena fauna eta flora dira. Gaur egun, ohian asko galtzen ari
dira, landare gabe uzten dituztelako, zuhaitzak mozten dituztelako
eta baso zati handiak soiltzen dituztelako.
Oihaneko
geruza horren azpian estaldura geruza dago, adar eta hostozko tapiz
moduko egina. Bertan hazten dira, eguzki argiaren laguntzaz frutak
eta loreak, animalia askoren elikagaiak izango direnak. Beherago,
eremu itzaltsu bat dago: geruza ertaina. Han, animaliek zuhaitzen
artean jausi, eskalatu edo hegan egiten dute.
Ohiana
mailaz osatuta dago. Mailarik erorketak sortutako argiune batean- edo
altuenean gaineko geruza dago, zuhaitzik garaienez osatua. Eremu
argitsua eta haizetsua da eta bertara txoriak eta saguzarrak sartzen
dira intsektuz, fruituz eta lorez elikatzeko. Estaldura geruza
lodiaren tartean dagoenez, ia ez da argirik iristen oihaneko
lurzorura. Landaredia zuhaitzen baten erorketak sortutako argiune
batean edo ibaiertzetan haz daiteke.
Zuhaitzetako
hostoak etengabe jausten dira oihanaren lurzoruan, eta landaredi
material ustelezko geruza bat osatzen da. Baina bertan bizi diren eta
bertatik elikatzen diren intsektuak berehala deskonposatzen dira,
eta, horrela, zuhaitzen sustraientzat elikagai iturri aberatsa
bihurtzen da. Eta ohian berean bizi diren txoriak eta animaliak,
karraskariak eta sugandilak, intsektuz elikatzen dira. Harrapari
handiek txoriak eta animali txikiak jaten dituzte.
Animalia
belarjale handiak ere, elefanteak eta gorilek, esaterako, oihaneko
lurzorua elikatzen dute. Arrainez betetako ibaiek oihana zeharkatzen
dute, eta ur eta elikadura iturri dira animalia askorentzat.
ESTALDURA
GERUZA
Estaldura
geruza hegazti, intsektu, tximino eta oihaneko gainerako biztanle
gehienen bizilekua da. Landare asko adarretan pilatutako goroldian
hasten dira.
Estaldura
geruzako adarrak etengabe berritzen direnez, animalia askok ez dute
lurrera jaitsi beharrik izan. Janaria sobera aurkitzen dute:
fruituak, intsektuak, hostoak eta beste harrapakin txiki batzuk.
Urtero
zikloan sortzen diren frutek eta loreek janari ederra eskaintzen
diete saguzarrei. Loreen nektarrarekin elikatzen direnean polinizazio
prozesuan hartzen dute parte, azalean eransten zaie polena lorez lore
eramaten baituzte. Ohian tropikaleko estaldura geruza kolorez beteta
dago, ez soilik loreen eta fruituen kolorez baita kolore animalien
distirez ere.
AMAZONA
IBAIKO BIZITZA
Amazonaseko ibaietan milaka ibaiadar
aurkitzen dira. Ibaiadar batzuk zabalak eta sakonak dira eta beste
batzuk estuak eta leunak. Arrainez beteta dago Amazonas. Amazonas,
leku aberatsa da uretan bizi diren animalia txikientzat. Arrainek,
adibidez enbor artean igeri egin ahal dute. Igerian onak direnak
elikagaiak errez lortzen dituzte. Beste animalia batzuk zuhaiztetan
bizitzen dira ura bajatu arte.
Daniela Sainz-Vizcaya
EUROPA
Europa
nazioz arteko mosaiko bat da. Europaren erdian Errusia kokatzen da.
Hiri nagusiak ondo komunikatuta daude. Europako ipar mendabaldeko
herrialdetan klima hezea eta leuna izaten dute. Pirineoetatik
hegoaldean eguzkia izaten da nagusi. Europako azal handiena
nekazaritzarako erabiltzen da. Europako herrialdeak aberatsak dira
batez ere mendebaldekoak.
Duela
gutxi zenbait herrialde banatu, eta estatu berriak sortu dira. Gaur
egun emigrante asko etortzen dira Europara.
BRITAINIAR
UHARTEAK
Britainiar
uharteak Irlanda hartzen dute, hala ere inguruko uharte txiki asko
ere. Hego Irlanda 1922 bihurtu zen estatu. Ipar Irlandarrak
aspalditik daude banatuta.
FRANTZIA
Hegoaldean,
Pirineoek Espainatik bereizten dute Frantzia. Frantziak klima epela
du eta Frantziako zati handiena nakazaritzarako erabiltzen da.
Frantziako biztanleak antzinako herri ugarien ondorengoak dira,
adibidez frankoak.
Frantziak Afrikako iparraldean izan zituen koloniak eta orain
biztanle askok immigratu dute Frantziara.
EUROPAKO
IPARRALDEA
Europako
herrialdeak Norvegia, Suedia eta Dinamarka dira. Norvegia, Suedia,
eta Finlandiaren zati bat Zirkulu Polar Artikoan dago. Baltikoko
Estoniak, Letoniak eta Lituaniak, garai batean Sobietar Batasunekoak
izandakoak, hiru jarduetan oinarritzen dute ekonomia: egur ustikatan,
arrantzan eta abeltzaintzan.
ALEMANIA
ETA INGURUKOAK
Europako
erdialdean honako herrialde hauek daude: Alemania, Austria, Suitza,
Belgika, Herbereak eta Luxenburgo daude. Herrialde aberats hau nagusi
da munduko automobil industrian, elektronikoan eta kimikoan, eta
bere produktua mundu guztira esportatzen ditu. Alemaniako hegoaldean,
Austrian eta Suitzan mendi altuak daude. Herbeheran oso ezagunak dira
bertako esnekiengatik eta tulipanengatik. Belgika bi eskualdetan
banatzen da: iparraldea eta hegoaldea.
Iberiar
penintsula bi herrialdek osatzen dute. Espainiak eta Portugalek.
Pirineoek bereizten dituzte Iberiar penintsula eta Europako gainerako
herriak. Penintsulako erdigunea goi lautada nagusitzen da, Gaztelako
goi lautada, hain zuzen.
ITALIA
Mediterraneo
itsasoak inguratuta, Italiak baloi bat (Sizilia uhartea) jotzera doan
bota baten itxura du. Alpeak, Dolomita mendi malkartsuak barne,
Italiaren iparraldeko muga dira. Apeninoak baso trinkoz josita daude,
eta iparraldetik hasi eta beheko muturreraino zeharkatzen dute
herrialdea. Hiru sumendi daude aktibo Italian: Vesubio, Stromboli eta
Etna. K.o 79. urtean Vesubio sumendia piztu eta labak Ponpeia hiria
erabat estali zuen. Italiako iparraldea aberatsagoa da hegoaldeko
Italia -Sardinia eta Sizilia- baino. Milan eta Turin dira hiri
indrustiala-gune nagusiak. Italian ardoa, artoa, garia eta tomatza
ekoizten dute gehienetan. Erromaren baitan dago Vatikano hiria,
munduko estatu independenterik txikiena. Hantxe bizi da Aita Santua,
Eliza katolikoaren burua.
Bingen Torrico
ERRUSIA
Errusia
izena jatorriz bikingoa da. Izan
ere , Bikingoak Novgorod hirira itritsi ziren, 860 an. Bikingo
horiei “ Varagian Rus” izenez ziren ezagunak. Bikingoek
inbadidatu egin zuten hiria. Novgorod eta Kievi artean kokatu ziren
eta eremu hori “Rus en aldea“ izena eman zioten.
Lurralde
hori kontrolpean izatea lortu zuten.
Lehen
agintaldia VLADIMIR I a printzearena izan zen(980-1015).
MONGOLIARREN
AGINTALDIA
1223.urtean
mongoliarrek Errusia eraso eta ia-ia Kiev-eraino iritsi ziren. Gero
1237.urte inguruan mongoliarrak hirian indarrez sartu, eta lurralde
gehiena hondatu zuten.
Mongoliar
imperioa, “urrezko horda“ izeneko armadarekin Errusian zabaldu
zen . 1330.urtean zergen bilketa Moskuko IVAN I printzearen esku
uzten hasi ziren.
XIV.mendean
mongoliarren kontrola ahuldu egin zen eta mende bat beranduago,
(1480)an, IVAN III.aren abintepean amaitu zen betirako.
IVAN
IZUGARRIA
Ivan
izugarria Ivan III.aren edo Ivan handiaren biloba zen. Bere
krudelkeriagaitik ezagutzen zuten denek. Izan ere, mehatxagarria zen
edonor hiltzeko agindua eman zuen. Semea ere hil zuen, amurruzko
krisi batean.
ROMANOVTARRAK
Kosakoak
famatuak ziren batailan erakusten zuten ausardiagaitik eta zazdiz
ibiltzeko zuten trebetasunagaitik.
Katalina
Handiak agintzen zuen artean Errusiako imperioa handitzen hasi zen.
Errusiar gehienak,ordea, txirotasun ikaragarrian bizi ziren.
1770.urtean matxinada bat egon zen. Gobernuak gogor zigortu zituen
partatzaileak.
Han dinastiak 400 urtez agindu zuen Txinan, 220 urterarte, Han enperadorea garaitu zuten arte. Han dinastiaren amaierak, ordea, nahastea ekarri zuen nomadek Txina hiru zatitan banatu zutelako.
Tang
dinastia
Li
Yuan 618an agintera iristean hasi zen. Yuan dinastia mongoliaren
garaian areagotu egin zen.
Ondorengo
dinastiak
Hiri debekatuan Txinako hiriburuan dago eta bertako emperadoreen egoitza zen. Hiri debekatua izendatu zen jende arrunta ezin zelako bertara sartu. Ming emperadorearen agindupean arkitekturak pisu handia hartu zuen..
Nora
Agirre
MANGLADIAK
Mangladien
oihana kostalde tropikalean dago. Leku horietan ur gazia, basatza eta
beste materia batzuen bidez lur zingiratsuak sortzen dira. Itsas
gora dagoenean mangladiko zuhaitzen sustraiak ur gaziek estaltzen
ditu. Zuhaitzak ez itotzeko sistema dute
sustraiak uretatik kanpora ateratzeko eta horrela arnasa hartzen
dute.
Sustraietan
lokatza pilatzen dute eta elikagai asko dituenez, animalia espezie
askoren mantenugaia da. Mangladietako zuhaitzak eta landareak
intsektu askoren bizilekua dira. Sustraien artean arrain mota askok
egiten dute igeri : karramarroek, marraskiloek eta beste izaki
batzuek lurra arrotzen dute eta lokatzean arrastaka ibiltzen dira.
Animali horiek igelen eta txori mota askoren elikagaiak dira. Tximino
asko zuhaitzetara igotzen dira fruituak hartzeko eta bitartean
animalia handiagoak bigilatzen egoten dira deskantsatzen dauden
animaliak jateko.
SABANA
Sabana
zelaiak Ekuatoretik hurbil daude. Handiena eta ezagunena Afrikan dago
baina hegoamerikan, Indian eta Australian ere badaude.
Sabanako
zelaietan belardi asko daude. Klima beroa eta bi urtaro dauzka: bat
lehorra eta bestea beroa.
Animalia
batzuek: ñuak, zebrak, gazelak…belardiez elikatzen dira. Beste
batzuk zuhaitzak eta zuhaixken hostoak jaten elikatzen dira:
elefanteak, jirafak …
Jirafak
lepo luzearekin eta elefanteak tronparekin adar garaietara heltzen
dira. Bazkalekuetan elikatzen diren animalien artean zebrak eta
bufaloak belar luzez elikatzen dira, ñuek beheko geruzako belarrez
eta geratzen diren kimu samurrez.
Sabanako
belarjale ia guztiek taldean daude harrapariengatik babesteko. Leku
batetik bestera ibiltzen dira elikagaia eta ura aurkitzeko. Urtaro
lehorrak hasten direnean talde handiek migrazioari ekiten diote,
hegoaldeko bazkalekuatik iparraldeko eta ekialdeko eremu
hezeagoetara.
Animalia
belarjaleak elikagai dira sabanako animalia haragijale askorentzat :
lehoi, gepardo,hienak … Handienak belarjale handiagoak ehizatzen
dituzte, aldiz, txikienak ehiztari ahulagoak dira, eta animalia
txikiagoak jaten dituzte.
Hegazti
harrapariak goitik behera botatzen dira bere harrapakinen gainera.
Sarraskijaleak beren harrapakinak ehizaizatzeaz gain besteen
hondakinetatik jaten dute. Masailaezur indartsuei ezker hezurrak ere
txikitu ditzakete .
Enara
Dominguez
HERENSUGEA
Herensugeak
dragoi
mota zaharrenak dira eta izaera odolzalea dute. Herensugeek odola
jaten dute eta ahal badute pertsonak nahiago dituzte.
Herensugueak
kobetan bizi dira eta buru bat edo zazpi buru eduki ahal dituzte.
Aralarreko herensuge batek zazpi buru zituen eta San Migelek zazpiak
ebaki zizkion.
KONDAIRA
Esaten
duten bezala lehen Azalegiko koban Herensugea bizi zen, kasu honetan
zazpi bururekin. Kobatik hurbil abereak bizi ziren eta elikagaia
hartzen zuen horrela. Bertako jendeak bizirik iraunteko beti
pentsatzen zuten nola aurre egin Herensugeari. Azkenean eskualdeko
gazte batek bere animaliak eman zizkion Herensugeari. Ondoren,
brometako zezen bat egin zuten eta barruan polboraz bete zuten eta
Herensugearen kobaren aurrean utzi zuten. Herensugea oso arin irten
zenean zezena jan zuen eta lehertu egin zen.
Herensugeak
zerua zeharkatu zuen itsasontziz eta diotenez, betiko urperatu zen.
Beste batzuk esaten dute oraindik bizirik dagoela baina ur sakonetan.
EATE
Euriteen,
urakanen, haizearen, euri jasen eta zaparradaren jainkosa da. Krudela
eta errukigabea da, hondamenak sortzeko gaitasun handia du. Pertsona
batzuk uste dute Eateri bere haserrea kentzeko arao bat esan behar
da.
KONDAIRA
Zerua
estali zen eta gaua arin izan zen eta mendi tontorreak ez ziren
ikusten. Eate bere txabolara joan zen eta bere ortuan belarra hartu
zuen. Pare bat egun egon zen horrela eta ondoren atsedena hartu
zuen. Hurrengo egunean herrira jaitsi zen janaria erostera baina
ikusi zuenean bidean lokatza zegoela oso arin joan zen baina bidean
trabatuta geratzen zen. Eatek aurrera segitu nahi zuen baina ezin
zuen jarraitu. Orduan energía guztia arbola zahar baten utzi zuen.
AKER
BELTZ
Akelarreren
jauna da. Akerbeltzen gorputza gizakiaren eta akerrarena da. Bere
azala ikatza bezain beltza da.Bi adar ditu paregabeak buruan eta adar
txiki bat buruaren erdian.Usain txarra du infernutik datorrelako.
Deabruaren pertsonifikazioa da.
KONDAIRA
Ibarruriko
udalerrian bi neskazahar bizi ziren eta gaua heldu zenean bi neska
zahar horiek suaren ondoan gelditu ziren portaera txarra zutelako.
Laino
guztien azpitik sasi guztien gainetik Erpelanda zelaira esan, eta
tximiniaren barrutik eskapatu ziren eta Erpelandako zelaira joan
ziren. Zelaian jende ugari zegoen baina erdian akerra. Akelarre handi
bat ospatzen ari ziren eta Akerbeltza gidaria zen.
Peio
Ibanez
UGAZTUNEN
SORRERA
Munduan
bizitza hasi zenetik, animalia guztiak pixkanaka aldatzen hasi ziren.
Animalia batzuk adarrak, mokoak edo hegoak galdu eta garatu zituzten.
Beste animalia batzuk ez zirenez klimarekin ondo konpontzen beste
animalia batzuei lekua emanez desagertu ziren. Aldaketa horiek,
“eboluazioa” deitzen dira. Ugaztunak, duela 300 milioi urte
lurrean bizi ziren eta odol beroko lehen animaliak ziren. Cynodon
izeneko animalia haragijaletik datoz. Cynodonak haragijale txiki eta
bizkorrak ziren eta larrua zuten.
Ugaztunak
odol beroa dute eta larruari esker, gorputzeko tenperatura
kontrolatzen dute. Lehenengo benetako ugaztunak duela 210 milioi
urte sortu ziren. Dinosaurioak egon zirenez, gauez bakarrik irtetzen
ziren eta dinosaurioak desagertu zirenean ugaztunak irtetzeko
aprobetxatu zuten. Horren ondorioz espezie asko sortu ziren.
Hasierako
ugaztun batzuk itxura bitxia zuten, Andrewsharchus-a haragijalerik
handiena 83cm-ko buruezurra eta 4m-ko gorputza zuen. Hartz eta otso
baten arteko nahasketa zen.Dimetrodonak, hezurrezko ziriz osatutako
hegatzak tenperatura kontrolatzeko erabiltzen zuten.
Klimaren
aldaketek, animalia eta ugaztun talde berriak sortu zituzten. Ugaztun
landarejale batzuk bizkorrak ziren, adibidez oreinak, antilopeak…
Harrapari bizkorrak ere sortu ziren adibidez otsoak, azeriak…
Hasierako ugaztunetako bat, Morganucodon deiturikoa sagu antzekoa zen
eta biboteak eta begi handiak zituen, gauez ikusi ahal izateko.
Larruz estalia zegoen, eta odol beroko animalia bat izango zen.
Bere kumeak esneaz elikatuko zituela uste da.
Egungo
ungulatuen arbasoak seguruenik kondilartoak deiturik lehendabiziko
ugaztunen taldeko kideak izango ziren. Baleak talde horretatik datoz
seguruenik.
Lehenengo
ugaztunak azaldu zirenean, gaur egungo kontinente guztiak lur -zati
handi batean bilduta zeuden. Urteetan zehar, kontinenteak banatzen
hasi ziren eta ugaztunak “uharte” handietan sakabanatu ziren.
Denborarekin, Hego eta Ipar Amerika berriro elkartu ziren eta
“senideek” berriro lehiatu behar zuten janari eta
lurraldeagaitik. Harrapari berriei ere aurre egin gehar zioten eta
horren ondorioz espezie batzuk desagertu ziren. Martsupialioak,
Australian bakarrik bizirik iraun zuten. Urte horietan, munduko
ugaztun guztiak bere ingurumenara egokitu ziren. Jirafek, lepo
luzea garatu zuten beste animaliak jan ezin duten hostoak jateko.
Duela
5-7 milioi urte , Afrikako tximino batzuk, bi hanken gainean ibiltzen
hasi ziren. Horri esker, eskuak beste gauza batzuetarako erabili
ahal zuten. Bitartean, beren gerunaren tamaina handitu eta gizaki
bihurtu ziren.
Saguzarrak
ugaztun bakarrak dira hegan egiten ikasi dutenak. Eskeletoa oso gutxi
aldatu da hasieratik. Ugaztun batzuk zuhaitz batetik bestera
planeatzeko azalezko hegoak erabiltzen dituzte eta saguzarrek, hatz
luzeak eta hegan egiteko hegoak dituzte. Saguzarrak gauez ehizatzen
dute, egunez txoriak nagusi direlako eta batzuk ekolokazio-sistemak
garatu dituzte intsektuak non dauden jakin eta harrapatzeko.
Ugaztunen
taldean, gizakia sartzen da, amaren sabeletik jaio eta gero, esnea
edaten duelako. Ugaztunak , animalia ornodonak dira eta amaren esneaz
elikatzen dira. Ugaztun gehienek , lau hanka dituzte eta ilez edo
larruz estalita daude. Baleek eta izurdeek ez dute hankarik eta
ilerik uretan bizi direlako.
Ugaztun
guztiak odol beroko animaliak dira eta beren gorputzeko tenperatura
kontrolatzen dute. Janaria janez, berotasuna lortzen dute eta ez
narrastiak bezala, eguzkiaren laguntzaz. Gorputzeko ilea eta azala
berotasuna hurbiltzeko eta kanporatzeko erabiltzen dute. Ugaztun
gehienak azala hozten duen izerdia botatzen dute. Ugaztunak sentsore
eta zirkulazio sistema dute eta usaimena beste edozein animalia baino
gehiago erabiltzen dute.
Ugaztunak beste animalia guztietatik
bereizten dituen ezaugarri nagusiak beren kumeak zaintzeko era da.
Ugaztunek kumeei esnea ematen diete beren kasa bizitzeko eta
elikatzeko gai diren arte. Kumeak txikiak direnean, amak
harraparietatik babesten ditu.
Baleak
eta saguzarrak ugaztunak dira. Ugaztunen kume gehienak monotrematuak
izan ezik bizirik jaiotzen dira amaren sabeletik. Ugaztun txikiak
nahiko azkar hazten dira baina ugaztun handien kumeak denbora gehiago
behar dute hazteko. Ugaztun guztiak martsupialoak eta monotrematuak
izan ezik erabat osatuta jaiotzen dira baina batzuk ez dute ilerik
izaten, eta itsuak eta oso ahulak jaiotzen dira.
Uliana
IPAR
AMERIKA
Ipar
Amerikak biltzen ditu: kanada, Amerikako Estatu Batuak, Mexiko,
Erdialdeko Amerika, Karibeko uharteak eta Groenlandia.
Iparraldean
oso jende gutxi bizi da. Bi mendikate nagusi daude: Mendi Harritsuak
eta Appalacheak.
Hegoaldera,
Mexiko eta AEBetako hego-mendebaldeko basamortu lehorrak hedatzen
dira.
Ipar
Amerikan bizi dira gehienak bertakoak eta etorritakoak.
Lehen
europarrak XVI. mendean iritzi ziren Amerikara eta tribak beste leku
batera bidali zituzten.Bereziki Kanadako iparraldeko inuit indiarrek
betiko ohiturei eutsi diete.
AMERIKAKO
ESTATU BATUAK
Ameriketako
Estatu Batuak azalera handiko herrialdea da, ekialdean:ozeano
Atlantikoa eta mendebaldean; ozeano Barea.
50estatuak
osatzen dituzte; haien artean, Alaska eta Hawai uharteak.
Appalache
mendiek Estatu Batuetako ipar-ekialdetik hegoaldera doa.
Appalachetatik
ipar mendebaldera Aintzira Mendiak daude.
Ekialdean,
itsasertzeko lur beherak daude eta hiriak: New York,Boston eta
Washintong.
AEBetako
erdialdean lursail emankorrak daude. Iparraldean: artoa eta garia.
Hegoaldean: kotoia,tabakoa eta intxaurrak.
Missisipi ibaiak Estatu
Batua bitan zatitzen ditu. Mendi Harritsuetatik mendebaldera, klima
lehorragoa da eta paisaia malkartsuagoa. Mendebaldeko itsasertzetik
hurbil klima epelxeagoa da.
Bertako amerikarrak
soilik bizi ziren gaurko Estatu Batuetan, baina gaur edozein bizi da.
Beltz amerikar asko XV.
mendetik XVIII. mendera Afrikatik hartutako esklaboen seme-alabak
dira.
KANADA
Estatu Batuak baino
handiagoa da baina jende gutxiago bizi da.
Kanada,konifero basoz,
mendiz eta aintziraz estalita dago. Hartz, otso, puma eta orein asko
bizi dira.
Kanadan, iparraldeko
lurraldeetan inuit indiarrak bizi dira; baina kanadiar gehienak
hegoaldean daude.
Lehenengo koloniak XVI
mendean finkatu ziren Kanadan, Frantziatik eta Britaniatik etorrita
bi hizkuntz ofizial daude: ingelesa eta frantsesa.
MEXIKO
ETA ERDIALDEKO AMERIKA
Mexiko menditsua
da:-Iparraldean basamortua dago
-Hegoaldean baso tropikalak daude
-Erdialdean lur emankorreko gai
lautada dago
Mexikon jende asko dago
eta kutsatuta dago.
Erdialdeko Amerikako
jarduera nagusiak nekazaritza eta abeltzaintza dira (platanoak eta
kafea).
Espainiarrak izan ziren
lehen kolonizatzaileak, horregatik gehienek gaztelaniak hitz egin
dute.
KARIBEKO UHARTEAK
Karibeko uharteak oso
ederrak dira eta turismo asko dago.
Karibetarrek azukrea,
platanoa eta kafea esportatzen dituzte. Karibean tradizio europarra
eta afrikarra dago.
Oskar
Hernandez
MAIDE
Maideak
Lamien kide arrak dira eta gizon itxura dute. Hankei arreta ematen
badiogu dirudi gizakien hankak direla, baina animalien hankak dira.
Maideak kideekin bizi dira errekastoetako urmaeletan guregandik
ezkutazeko. Zaila da haiek ikustea, izan ere, mendeak aurrera egin
ahala areagotu egin da bizitokitzat duten ingurunea. Ez da han
arraroa izan hauen arrastoa topatzea erreka ertzetako lokatzetan.
KONDAIRA
Hasteko
Izkiko zonaldean lamiak bildu ohi ziren. Haiek ikusi izan bermatzen
zuten pertsona batzuk baziren jada, beraz, eskualdean pertsonek ez
zieten barre egiten halako kontakizunetan. Aitzitik, 1869ko udazken
urrun hartan zurinagak kontatu zuena zailagoa izan zen sinesten,
baina aurreko topaketak itsu-itsu sinesten zituztenentzat ere.
Ondoren
pertsonak udalerriko taberna bakarrean pilatzen ziren, negura
berehala iritsiko zelako iragartzen zuten. Haize hotzetatik babeste
aldera. Ea denbora guztia kartetan jolasten zuten, artilezko jantzi
lodiak ehunduz edo agurrenek. Inguruko inork jaraimanik egiten ez
ziela iruditu arren ere, hamaika aldiz errepikatzen zituzten
istorioak entzunez igarotzen zuten. Baina arratsaldean kontrakoa
gertatu zen.
Ibaiak
lamiak urmaelean, hainbat gizon zebiltzan biluzik baina hartzen hasi
ziren ahots dardatiarekin. Beno, gizon-gizonak….. hori iruditu
zitzaion lehen begiratuan, baina neska han zegoela ohartu zirenean,
uretatik irten, eta bere bila etorri ziren. Haien oinak lamienak
bezalakoak ziren!.
Orduan,
bazter batetik, itzaletan ezkutatuta, inork erreparatu ez zuen gure
bat altzatzen.
"Maideak dira, lamien kideale. Ia ez dute nahi inork ez ikustea.
Gizakiek laminiakin oso desberdinak gara arraza desberdina dugulako.
Gizakiak Maideri topatzen saiatzen dira".
ODEI
Pertsonifikatutako
beste fenómeno natural bat Odei zen. Agure batzuk esaten dute
Mariaren eta Deabruaren semea dela, eta zeruan agertzen denean
Mariren aginduetara dagoela, bere indarraz edozein lekuan kolpeak
emateko asmoz.
KONDAIRA
Hasteko
ostegun batean, orain dela urte jada, aztira garastazu eta bere aita
etxerantz zihoazen, merkatuan zaldu ezin izan zituzten soberakin
guztiak zeramatza astoarenkin nahiz merkatuan erositakoarekin.
Bat-batean, eta Igorrek aldean zeudela, zerua ur jasa handia
botatzeko nehatxua zeramaten Odei beltzez bete zen.
Babesleku
bila, bidean topatu zuten taberna batean sartu ziren. Han, bertako
persona batek Odei haserretuegin zela esan zien. Pertsona hori ez
zuten ezagutzen, eta hori harrigarria egin zitzaien, izan ere, ohikoa
zen Igorrera berataratzea txikibrin albokari famatuarekin kolpea eta
melodía berriak praktikatzeko.
Berehala
zalantza sortu zen haien gogoan. Ez jakin gaixo hauek nori buruz ari
zen galdetzean, hark Mariren eta Deabruaren semearen buruz hitz
eginten zien, hodeiak sortzen dituen hari buruz bezala.
Aitzitik,
gertu zeuden eurien eragin kaltegarriak sahiesteko senarragatik
gertugertu ikasitako araoa ere jakinarazi zien. Eta hauek izan ziren
haren hitzak: “Karga
Murumendi, pasaorengandik, diskarga gorrimendi” .
Esan zienaren arabera, Murumendia da, eta gorrimendi araoarekin
babestu nahi den herria da, eta gorrimendi aldiz, hurbileko beste
mendia bat da, arriskurik gabe ekaitzak deskarga egin dezakeen tokia.
Ondoren,
Aztira garastazu ezezagun harekin harremanetan berriro jartzen saiatu
zen, baina taberna hura kokatzen z<en tokian eraikinaren oinarriak
eta orain hainbat mende abandonatutako eraikin zahar bateko murruen
zati bat bakarrik topatu zituen, eta horretarako ez du behar
arraizoko argibiderik. Eta zuek?
TRAGANARRU
Gizakiak
gaizki tratatzen dutenean itsasoa haserretzen da. Bere baliabideak
pobretzen dituenean edo, besterik gabe, gizakiak bere izate hutsala
ahazten duenean.
Orduan
agertu eginten da eta bere burua erakusten du, murru bat balitz
bezala altxatuz, portuak joaz, txalupak urperatuz eta berekin bidean
topatzen duen guztia eramanez.
Traganarru
itsasoko erauntsien jeinua da.
Beldurra
sorrarazi izan du itsasoko gizonen artean aspaldiko gaietan, eta,
garu oraindik, beldur horrek bertan dirau.
KONDAIRA
Arrantzale
gutxik jasa du Traganarru basita, eta haren erasoaren aurrean eutsiko
gai izan. Armintza, kostalde bizkaitar malkartsuan, salbuespen
horietako bat da, tokiko agureenek ere oraindi gogoratzen duten
bezala.
Diotenez,
orain hain bat hamarkada, inoiz ezagutu den enbata hondatzaileenaren
erdian, tokiko biztanle eskasak saiatu egin ziren beren itsasontzian
olatuen eragotik babeseten. Olatuek esfortzurik gabe saltatzen
zituzten portuko ahoko arrakak. Txalupak bi aldiz lotu zituzten
marinel korapilo lodiekin, aitengandik ikasitatkoak horiek eta haiek,
aldiz berean, beren aitengandik eta hórrela etengabe, emakumeek ere
haien amengandik ikasten zituzten bezala sareak kompontzeko
abileziak, Besterik egin ezin zezaketenean, eta babes hartzera
erretiratzen ziren bitartean, hainbat izan ziren ahots haserre bat
altxatzen entzun zutenak. Ahotsa zarata handi horren erdian
entzunarazi zen, zera esaten zuten bitartean:
Itsasoko
baliabideak agortzen dituzue, gure urak kutsatzen dituzue eta bizi
arrasto ororekin amaitzen duzue! Lehendik eta behin, haizeak izango
dira, ondoren olatuak iritsiko dira, bata bestearen atzetik
atsedenik. Eta hórrela jarritu du, zuen portua joaz, txalupa
txikiena ere hondoratzen ez duda bitartean.
Eta,
diotenez, horrela gertatu zen, izan ere, portu babestuaren hondora
joatea saihestu zuen txalupatxo txiki bat besterik ez zen gertatu.
Maider Barrena
ANTZINAKO
EGIPTO
Zibilizazio
handi eta iraunkorretako bat Nilo ibaiaren alboetako ibar estu eta
lur emankorretan garatu zen, Egipton. Antzinako egiptoarrak basamortu
elkor batez inguraturik bizi ziren eta haien ustez Niloren urteroko
uholdeen beharra zuten. Zibilizazioak honek 3.500 urte iraun zuten
eta antzinako beste edozein zibilizaziok baino monumentu
ikusgarriagoak eraiki zituzten egiptoarrek.
Niloren
uholdeak baharrezkoak ziren, baina hondamena ere eragin zezaketen.
Lehenego nekazari egiptoarrek, dikeak eta lehorte garaietako
ur-biltegiak eraikiz, uholdeak kontrolatzen ikasi zuten.
Denborarekin,
herrixkak herri bihurtu ziren eta herriak hiri.
Egipto
bi erresumatan banaturik zegoen: Egipto beherea eta Egipto garaia.
ONTZIAK
NILON
Niloko
ontziak ziren antzinako Egiptoko garraiobide nagusia.
Material
bezala papiro sortak erabiliz eginda zeuden. Zurezko arraunak edo
pertika luzeak erabiltzen zituzten.
EGUNEROKO
BIZIMODUA
Antzinako
egiptoarrek lanak Niloren ertzeko lur onetan lan egiten zuten. Lurra
sikuegi edo uholdeen ondorioz bustiegi zegoenean kalteak konpontzen
ikasi zuten.
Ibaietatik
urrun zeuden lurretara ura eramaten ikasi zuten, eramateko XADUF
izeneko aparatu bat asmatu zuten. Pertsona gehienak nekazariak ziren.
Nekazariek garia, garagarra, frutak, ortuariak eta arropa egiteko
lehia egiten zuten. Egiptoarrek bustinezko adreiluz egiten zituzten
etxeak eta igeltsu zuriz tapatzen zituzten.
Etxe
batzuk bi pisu zituzten. Lehioak eta kontralehioak zituzten etxea
hotz mantentzeko.
Faraoiek
eta nobleek gustukoa zuten pantera eta lehoia bezalako pizti
arriskutsuak ehizatzea.
PIRAMIDEAK
Piramideak
dira antzianako Egiptoko monumenturik ezagunenak. Piramideen
kokalekurik famatuena GIZEH izeneko bilaran dago. Horrexegatik da
antzinako munduko zazpi mirarietatik gaur egun aurki dezakegun leku
bakarra. Han hiri piramide handi daude, eta hauetako handiena,
147metroko garaiera du.
LANGILEAK
Langile
taldeek arranplanak, palankak, arrabolak eta lerak erabiltzen
zituzten harri astunak(askok 15 tona baino gehiago pisatzen zuten)
leku batetik bestera eraman eta bakoitza bere lekuan jarri eta
pixkanaka pixkanaka piramideak eraiki ahal izateko.
Piramide
handiak bera bakarrik, 2,5 milioi harri bloke behar izan zituzten.
Urtzi
Gondra
MIKOLASAK
Beti
taldean mantentzen diren deabrutxo txikiak dira. Hain tamaina
txikikoak izateko, indar ikaragarria dute eta eraikitzaile handiak
dira.
Haien
gaitasuna da paregabea, laneko material gisa harria erabilita zubi
eta eraikin eskergak altxatzeko gai dira gau bakar batean.
Zakarrak
eta burugogorrak dira, eta horrek gizakiengandik urrun mantentzen
ditu.
KONDAIRA
Behin,
milurteko honen hasieratik gertuko data baten giazte batek deabrutxo
txikien talde bat ikusteko pribilejioa eduki zuen. Segituan ziur egon
zen izaki isilen talde bat zela, nahiz eta horien existitentziari
buruzko daturik ia ez egon.
Gaztea
Lodosa herriaren kanpoaldean zegoenean, Ebro ibaiaren ertzetatik
paseatuz, kraska handi batek bere atentzioa deitu zuen. Bazirudien
lurra urratzen ari zela, baina, bost izakitxoen taldea zebilen
menditik arroka zati handi bat hartzen. Distantzia batera egon arren,
haien jantziek argi uzten zuten ez zirela Galtxagorriak, baizik eta
Mikolasen talde bat.
ORAINDIK
EXISTITZEN DIRA!!!
Haiengandik
metro batzuetara mantendu zen, haien atentzioa ez erakartzeko.
Isiltasunez ikusi zuen nola minutu gutxitan buruan eraikuntza
izugarri bat altxatzen zuten. Harri handiak batzen zituzten ia mirari
bezala, arroka eta arroka artean zirrikiturik utzi gabe. Harri
pilaketa hori harrizko zubi izugarri baten oinarriak izango ziren.
Inkaren gotorlekuak gogorarazi zizkioten, lotura gisa inolako
masarik erabili gabe eta nekez berdindu ahalko zen armonian bat
eginda.
Behin
amaitu zutenean, eta korrontean tenperatura egokian mantentzeko
jarritako ardo zanagi batetik trago luzea egin ondoren, alde egin
zuten, urrunean galduz. Gazteak, xehetasun gehiagoz bere begi
sinezgaintzekin mikolasek egindako lana aztertzeko aprobetxatu zuen.
BOST
MINUTU ETA BERROGEITA BI SEGUNDO BEHAR IZAN ZUTEN HURA ALTXATZEKO.
Irati
Elgezabal
ANBOTOKO
MARI
Anbotoko
Mari Euskal jainkosa handia da. Gainerakoek bera ikustea uzten
dutenean, oso dotore janzten den emakumea da. Toki ezberdinetan bizi
da adibidez mendi tontorrean dauden kobazuloetan.
Zazpi
urte ematen ditu leku berean bizitzen eta gero zazpi urte pasatzen
direnean beste haitzulo batera joaten da . Zerua suz inguratuta edo
ahari baten gainean zeharkatzen du.
Mari
ekaitzen eta enbaten jainkosa da. Horiek kobazulo jakin batzuetatik
botatzen ditu edo bestela, mendean dituen jeinuei agintzen dizkie lan
horiek adibidez Eateri, Odeiri...
Denbora
iruten edo josten pasatzen zuen Marik,urrezko hariekin kasu askotan
bere kobazuloko sakonenean. Han esaten denez altxor eta ondasun
handiak zituen, eta makil ustel, harri eta abar bihurtzen ziren
kobazulotik haren baimenik gabe ateraz, gero haren aurrean aurkezten
diren pertsonek zuka hitz egin behar diote, eta haitzuloa uzterakoan,
atzerantz ibili behar dute, jainkosa handia bistaz galdu gabe
sekulan. Bere etxean gonbitea jaso izan gabe sartzera ausartzen den
pertsona edo bere jabetzeak hartzen dituena, zigortua edo zigorra
jasotzearekin mehatxatua izaten da ondoren.
Pertsona
batzuk uste dute Mari feminitatearen irudikapena dela, garai bateko
ernalketaren jainkosaren biziraupena euskal lurretan, gainerako izaki
bizidunak sortzen diren ama lurra.
KONDAIRA
Kondairak
dioenaren arabera Muntxaraz jaunak Ibon izeneko seme bat eta
Mariurrika bezala ezagutzen zuten alaba bat izan zuen ondorengo gisa.
Mariurrikak gorrotoa zion Iboni gurasoen etxea eta jabetzak hartuko
zituelako.
Egun
baten alabak Anbotora joateko proposamena egin zuen, eta neskame
zahar bat, Ibon eta Mariurrikak hartu zuten parte. Tontorrera heldu
zirenean ardoa edan, eta bazkaldu egin zuten, batez ere Ibonek. Ibon
lotan geratu eta une hori aprobetxatu zuen amildegitik behera
botatzeko neskamea, adi ez egoen momentu baten.
Biak
Muntxarazera itzuli ziren, eta gurasoei esan zioten neskamea amildegi
baten ondotik erori zela.
Hainbat
egun igaro ondoren neskatotxoaren kontzientziak ordea ezin zuen
gertatutakoa ahaztu, atsedenik gabe leporatzen zion egindakoa, behin
eta berriro, lasaitasunez lo hartzea galaraziz. Pixkanaka geroz eta
isilago egon zen horrela gau baten inori ezer esan gabe Mariurrika
desagertu egin zen.
Geroztik,
airea zeharkatzen edo izena ematen dion tokitik gertu ikus daiteke,
izan ere, geroztik Anbotoko Mari bezala ezagutu ohi dugu.
Mari
jainkosaren bikotekidea da. Izatez isila da eta lur azpian ezkutatzen
da. Kobazulo sakonetan eta haitzulo bihurrietan lurpeko mundura
daramatenak.
Maite
duenaren ahotsak eskatzen dionean bakarrik irteten da lurraren
gainazalera.
Duela
denbora asko, Peio izeneko artzain zaharra, Lakoraren hegaletan
zegoen artalde handia otso, hartz eta gainerako piztien erasoaz
babestuz. Kezkatuta zegoen bi ardi desagertu zitzaizkielako. Pentsatu
zuen handik hurbil zegoen kobazuloan egon ahal zirela, eta istorio
zaharrei kasurik egin gabe, harantz joan zen.
Kobazulora
joan eta sartu zenean zarata bitxi batzuk entzun zituen haitzulo
barrutik zetozenak. Jakin minak beldurrari irabazi zion eta
barrualdera joan zen. Han zegoen Mari jainkosa handia Maju iristea
itxaroten. Denbora bat igaro eta gero, Maju lurraren barrualdetik
sortu zen. Bi maitaleak elkartu egin ziren beren desioei aske
jarduten uzteko. Momentu horretan Peiok ihes egin zuen. Herrira
korrika joan zen eta denei kontatu zien gertatutakoa.
ITSASLAMIA
Lamia
batzuk, gizakien lurraldeko geroz eta zonalde gehiago okupatzen hasi
ziren eta itsaslamiek, hau da, arrain-andereek, beraien bizitokia
murrizten ikusi zutenean toki berriak bilatu zituzten kostaldean.
Horrez gain, denborak aurrera egin ahala, egokitzapenak izan zituzten
itsaso bizitzara moldatuz. Horregatik mendeak aurrera egin ahala,
lamiek beraien itxura fisikoa aldatu zuten. Ahate hankak desagertu
egin zitzaizkien eta, haien ordez gerritik behera, arrain forma hartu
zuten sirenak bezala.
KONDAIRA:
XV.
mendearen erdialdera, itsasontzi bat asko urrundu zen kostatik, eta
Mutriku urrunean ia ikusten ez zen puntu txiki-txiki bat bihurtu zen.
Bertako arrantzale nagusiari semeak laguntzen zion itsasoaren
indarraren aurka, sarea igotzen baina ezin. Agian marrazoren bat
geratu zen sarean harrapatuta. Semea arnasa berreskuratzen saiatzen
zen bitartean sarea maitasunez askatu zuen. Bat-batean, han, haien
erdian, erdi-arrain erdi-gizaki zen izaki handi bat mugitzen ari zen.
Lepoaldean bi aldeetatik irekitzen ziren zirrikituetatik, hau da
brankietatik, arnasa hartzen saiatuz.
Denborarik
galdu gabe, olatu batek itsasontziaren kontra jo, eta izaki hura
desagertu egin zen arrastorik utzi gabe.
Izade
Aurtenetxe
OZEANIA
Ozeania
ozeano Barean kokatzen da, bertan Australia, Zelanda-Berria eta
ia-ia ozeano Bareko uharte guztiak hartzen ditu. Australian bi
motatako paisaiak daude: basamortuak eta zelai-lautadak. Papua-Ginea
Berriko ohian tropikalean nahiz eta animalia arriskutsuak egon etnia
batzuk ohian tropikaletan bizi dira.
Zelanda–Berrian
bi uharte daude: iparraldekoa, bolkanikoa eta hango klima epela eta
hegoaldekoa, berriz hotzagoa, mendi gehiago dituelako eta baita baso
asko.
Zelanda–Berria,
Australia, Papua–Ginea eta Zelanda-Berria mundutik isolatuta daude,
horregatik, han bizi dira beste inon bizi ez diren animaliak.
Ozeanian
koralezko arrezife handi bat dago, munduko arreziferik handiena,
2000 km-ko luzera duena. Zelanda–Berriko aborigen maorioak
duela 1000 urtetik gora iritzi ziren uharte hoietara beste irla
batuetatik.
AUSTRALIA
Mendikate
luze batek Australia zeharkatzen du, baina, barruko zonaldea laua da.
Mineral asko eta ikatz asko dago Australian: Horietako mineral batzuk
hauek dira: urrea, kobrea eta burdina. Australiako barrualdea ia–ia
basamortua da eta kanpoaldea berriz zelai–lautada handiak egoten
dira, ardiz beteta. Horregatik artile gehien ateratzen den herrialdea
da.
Australian
bizi diren gehienak kanpoaldean bizi dira klima freskoagoa delako
bestela bero asko edukiko zuten barrualdean bizi izango baziren.
Hainbat produktu esportatzen dituzte. Bertan egiten den ardoa oso
ospetsua da mundu osoan.
Biztanle
asko bizi dira hiri nagusietan: Sidney-en, Brisban-en eta
Melbourn-en. Hiri horietan manufaktura indrustria dute. Duela
berrehun urte britainiarrak eta europarrak hasi ziren Australiara
joaten.
ZELANDA
BERRIA
Zelanda
Berrian abeletxe asko daude eta Zelanda Berriko lurrak oso emankorrak
dira, klima ere epela da eta horregatik, mahastiak, fruta arbolak eta
baratzeak edonon ikusi ahal dira.
Lehen
esan dudan moduan iparraldeko uhartean sumendi aktiboak daude.
Zelanda Berriko aborigenak Maorioak dira; berez Polinesia dute
jatorria. Zelanda Berriko biztanleria osoaren %9a dira oraindik ere.
Oraindik euren kulturak eta tradizioak erabiltzen dituzte eta ondo
mantentzen dituzte.
OZEANIAKO
ANIMALIAK
Ozeaniako
animaliak Martsupialioak izaten dira. Horietako batzuk: Koalak eta
Kanguruak dira. Martsupialioak ez dira oso garatuak jaiotzen, bere
kumeak jaiotzen direnean ez daude garaturik, beraz, ia-ia beti
amarekin egoten dira.
Koalak
egunaren hiru laurdenetan lotan egoten dira eta gauez bakarrik
mugitzen dira. Kanguruak bere hanka luzeekin mugitzen dira jauziak
eginez salto batean hiru autoren distantzia saltatzen du.
Animalia
horietaz gain edentatuak ere badaude, hau da, hortz gabeko animaliak.
Horietako batzuk: nagi hiruhatza, bederatzi mandako armadiloa eta
hartz inurrijalea dira.
Nagiak
buruz behera bizitzera egokitu dira. Bederatzi bandako armadiloak oso
zulatzaile trebeak dira aurreko zangoekin eta abiadura handiz lurra
arrotzen dute eta atzekoekin kanpora botatzen dute lur hori. Hartz
inurrijaleek inurriak jaten dituzte eta bere mihi-luze horrekin
hartzen dituzte.
Gainera
intsektujaleak ere egoten dira. Pangolinak, trikuak , Urde
Inurrijaleak eta Satorrak. Pangolinaren ezkata lodiek ia gorputz
guztia estaltzen diote. Ezkata horiek aldika aldatzen joaten da.
Trikuek
belar eta hosto lehorrez egiten dituzte beren habiak eta ez dira
familian bizi. Urde inurrijaleak usaimenaren bidez janari iturriak
bilatzen dituzte. Satorrak, berriz, itsuak dira eta zuloak egiten
dituzte bere atzaparrekin.
Saguzar
mota asko egoten dira. Horietako bat azeri hegalaria da. Azeri honen
hegoak hauskorrak dirudite baina oso gogorrak dira. Saguzarrak
haragijaleak dira.
Maite
Garin
6. mailakoentzat
7.GAIA
ATZIZKIAK:JOERA
-ezin,
-garri, -gaitz, eta
-zale atzizkien bidez, joera adierazten duten hitz eratorriak sortzen dira.
AHOSKERA-ALDAKETAK
ahoskera-aldaketak gertatzen dira: ez+ b -,d-, g- bihurtzen dira ezp-,ezt-,ezk-;+ l -,n- el-,en-.
Bestealde,z, l, n eta r kontsonantez
bukatutako hitzen jarraian z kontsonanteaz hazten den hitza badator,
kontsonanteak lotuta ahozkatzen dira:-z, -l, -n, -r + z- -tz, -ltz, -ntz, -rtz-.
ADITZ
-SINTAGMA (predikatua)
Predikatuaren ardatza aditza da.
Aditzak eta horren inguratzaileek osatzen dute aditz-sintagma.
Aditz-sintagmak hainbat egitura izan
ditzake
8.GAIA
Izen-predikatua atributuak eta loturazko aditz
batek (izan, egon, iruditu, bihurtu...) osatzen dute.
Atributua izaten da izen-predikatuetako
ardatza, eta izenondoa, izena edo aditzondoa izan daiteke. Atributua da
predikatuari esanahia ematen diona.
Mezu
elektronikoak
bizkor idatzi eta Internet bidez bidali eta jasotzen diren idatziak dira.
Mezu elektronikoek hiru atal nagusi izaten dituzte: goiburua- igorlea, hartzailea, data eta
gaiari dagokion informazioarekin-, mezuaren gorputza, eta agurra eta
sinadura.
Mezu elektronikoei argazkiak eta dokumentalak erants
dakizkiete. Izaerari dagokionez, lagunartekoak
edo informalak izan daitezke, eta formalak ezezagunak diren pertsonei,
erakundeei edo enpresei zuzendutakoak.
GOGORATU:
·
Lehenengo, idatzi datu guztiak goiburuan.
·
Gaian,
idatzi edukiari dagokion esaldi esanguratsu bat.
·
Idatzi
gorputza argi eta zuzen.
·
Erabili
tonu formalagoa enpresei idatzitako mezuen kasuan.
·
Testua
eman baino lehen, berrikusi eta zuzendu ortografia-akatsak eta aurkezpenari
dagozkionak.
9.Gaia
Konparazioa
eta metafora estilo-baliabideak dira,
hizkera edertzeko erabiltzen direnak.
Erdal
izen bereziak
Eskaltzandiak erabaki dituen eran idatzi behar dira.
Euskara baturako
oraindik onartu gabe dauden hitzak, ahal den neurrian, jatorrizko iak
idazkeraren
arabera
idatzi behar dira.
Nahasgarriak gerta daitezkeen
erdal izen bereziak lehen aldiz aipatzen direnean,
dekllinabide-atzizkirik gabe
idaztea komeni da; edo bestela, marratxoa idatzita izenaren
eta atzizkiaren artean.
Osagarri
zuzena (OZ)
Osagarri
zuzenak aditzak
adierazteko ekintza jasotzen du. Osagarri zuzena esaldiko zein
elementu den jakiteko,
aditzari Nor? Edo Zer? Glderari egiten zaio.Osagarri zuzenak edo
aditzak komunztadura egiten
dute numeroan.
Literatura-testuak hiru genero nagusita
banatzen dira: poesia, narratiba eta
antzerkia.
Poesiak poetaren sentimenduak eta
emozioak adierazten ditu, gehienetan bertso-lerrotan.
Narratibak gertakari errealak edo
alegiazkoak azaltzen ditu, prosan.
Antzerkiak elkarrizketa erabiltzen du
adierazpide gisa, eta jendaurrean antzezteko egoten da prestatuta.
GOGORATU:
-Narrazioa idatziko baduzu,
izan kontuan istorioak hasiera, korapiloa eta amaiera izan behar dituela.
-Olerkia idatiko baduzu,
pentsatu zer esan nahi duzun, eta aukeratu errima duten hitzak, bertso-lerroen.
Literatura-
testuak adierazkortasunez irakurtzeko aholkuak
. Sahiestu era monotonoan
irakurtzea.
. Egin etenaldiak dagokion
tokian.
. Nabarmendu ahots eta
intonazio- aldaketa.
. Eman pertsonaia bakoitzari
dagokion tonua: pozik, haserre, triste, nekatuta…
Testu arruntak adierazkortasunez
irakurtzeko ahoulkuak:
. Egin
etenaldiak dagokien tokian, eta errespetatu puntuazio – ikurrak.
. Ondo
ahoskatu eta eman intonazio egokia esaldiei.
.
Sahiestu tonu beti berdinean irakurtzea.
.
Nabarmendu ahotsaren bidez zuretzat garrantzitsua den informazioa.
10.Gaia
Interjekzioak:
Interjekzioak
dira emozio-egoerak bizitasunez adierazteko erabiltzen diren hitz edo
esamoldeak
Zehar osagarria (ZO)
Zehar
osagarriak (ZO) aditzaren ekintzaren hartzailea adierazten du. Zehar osagarria
identifikatzeko, Nori? edo Zeri? Galdetu behar zaio aditzari.
Zehar-osagarriak
komunztadura egiten du aditzarekin pertsonan (lehena, bigarren, hirugarrena),
numeroan (singularra, plurala) eta kasuan (Nori).
Narratiba
Narratiba
gertaera errealak edo irrealak era argian azaltzen dituen literatura-generoa
da. Pertsonaiek bizi dituzten istorioen kontaketan oinarritzen da.
Narrazio-testuek ezaugarri jakin batzuk izaten dituzte.
Narratzailea:
Istorioa azaltzen duen ahotsa. Personaietako bat izan daiteke (barne-narratzailea) edo kampotik
azaltzen duen behatzailea (kampo-narratzailea).
Pertsonaiak:
Istoria protagonizatzen duten pertsonak edo izakiak. Pertsonai nagusia protagonista da; gainerakoak bigarren mailako pertsonaiak dira.
Argumentua:
Kontaketa, azldutako gertaera multoa.
Denbor eta
lekua: Gertaerak noiz (garaia) eta non (tokia)
gertatzen diren adierazten dute.
|
Egitura:Hiru
zati ditu:
|
Sarrera edo
hasiera: protagonistak, denbora, zpazio eta istoriaren zergatia aurkezten den
zatia.
|
Korapiloa:
erdiguneko zatia da. Intriga sortu eta argumentua garatzen
da.
|
Bukaera:amaierako
zatia da, nola bukatzen den azaltzen duena.
|
Istorioak asmatzen
Ahozko
tradizioari esker, belaunaldiz belaunaldiz pasatu diren istorioak heldu
zaizkigu, tradizioak, ohiturak, kondairak, etab. Azaltzen dituztenak.
Maileguak:
Maileguak
beste hizkuntza batetik hartzen ditugun hitzak dira.
Maileguen
idazkera:
Mailegu
batzuk euskaldundu egiten dira erabilerarekin; hau da euskararen ahoskera eta
idazkera egokitzen dira.
Beste
batzuk, aldiz, jatorrizko idazkerari
eusten diote edo oso gutxi aldatzen dira. Jatorrizko idazkerari eusten dioten
maileguak letra etzanez idatzi behar dira.
Aditzlaguna
(aldag.)
Aditzlagunak
adberbio mota bat dira, eta aditzak adierazitakoak zehazten dute.
Aditzlagunek
era askotako informazioa ematen dute, hainbat galderei erantzuten dielako:
NON?
|
NONDIK?
|
NORA?
|
NOREKIN?
|
NORENTZAT?
|
ZEREZ?
|
Poesia:
Poesia
da poetak sentimenduak, emozioak, pentsamenduak eta abar adierazteko erabiltzen
duen literatura generoa. Poesia idazteko, bi modu nagusi bereizten dira:
molde neurtua eta molde librea.
Molde
neurtuan olerkiak edo poemak bertso-lerrotan eta ahapaldian egituratzen dira.
Olerkiaren lerro bakoitza bertso lerro bat
da eta elkartutako bertso-lerro bat da ta elkartutako bertso-lerro multzo
bakoitza, ahapaldi bat.
Olerkiak
errezitatzea:
Olerkiak
ozen irakurtzea errezitatza da, baino ez da bertso-lerroak irakurtzea besterik
gabe. Olerkiek musikaltasun eta erritmoa dute, eta adierazkortunez irakurri
behar dira, adierazten dituzten emozioak trasmititzeko.
12.Gaia
Perpaus elkartuak perpaaus bakunak (aditz
bakarra dutenak)elkartuz eratzen dira. Horren ondorioz perpaus elkartuek aditz
bat baino gehiago dituzte.
Perpausak elkartzeko
bi era daude:
1.
Juntadura, maila bereko bi perpaus edo
gehiago elkartzen direnean, juntagailuen bidez ( eta, edo, ala, baina...)
2.
Menderakuntza, perpaus bat beste baten
barnean osagai gitza txertatzen denean, menderagailuen bidez (-ela, -en, ba-, bait-...)
Gogoratu antzezlan bat nola idatzi
behar den:
-Hasi
ohar edo akotazio labur batekin,ekintza non gertatzen den esanez.
-Pentsatu
testua antzesteko dela.Pertsonaiek ematen duten informazioa oharretan idatzi
behar duzu.
-Idatzi
pertsonaien izenal letra larriz eta bi puntu jarrita ,mintzaldi bakoitzaren
aurretik.
-Zaindu
aurkezpena,errepasatu testua eta zuzendu ortografia –akatsak.
Antzerki atalak antzezteko aholkuak
·Irakurri
testua isilik, zer dioen ulertuz.
·Aukeratu
zer pertsonaia aurkestuko duen bakoitzak.
Aurkezpena
egiterakoan:
-Ahoskatu
ondo eta ez hitz egin azkarregi.
-Hitz
egin entzuleei begira.
-
Errepikatu bakoitzari dagokion mintzaldiak, zuzen antzestu arte.
-Egin
aurpegiarekin eta eskuekin esaten ari zarenarekin bat datozen keinuak.
5. mailakoentzat
7.GAIA
Atzizkiak: denbora
-te, -ero, -aro eta -ondo atzizkien bidez, denbora
adierazten duten hitzak sortzen dira.
Ehunekoak:
Ehunekoaren
ikurra % da. Ehunekoak zifraz idazten dira, eta zifra ehunekoa
adierazten duen ikurraren eskuinaldean idazten da, tarte bat utiz bien artean.
Deklinatu behar izanez, zenbakia deklinatzen da, atzizkia zenbakiari itsatsita.
Izenondoaren graduatzaileak. Konparazioa
Izenondoaren graduatzaileek izenondoak adierazten duen
nolakotasunaren mailak azaltzen dituzte ( oso handia, nahiko
handia;handiena, handiagoa). Bi graduatzaile mota daude:
1. Graduatzaile askatauak: B ereiz idazten dira (oso,
nahiko, aski, guztiz, erabat, lar …)
2. Graduatzaile atxikiak: izenondoari
lotuta idazten dira (-en, -ago eta –egi)
Albistea kazetaritza- testu
bat da, berriki jazotako gertaerei buruz informatzen duena. Hiru atal ditu: tituluak albistearen alderki esanguratsuena
nabarmentzen du; azpitituluak
oinarrizko informazioaren laburpena eskaintzen du; eta gorputzak gertaeren berri ematen digu era ordenatu eta zehatzean.
Albistearen gorputzak sei
galdera hauei erantzuten die: zer, noiz,
non, nori, nola eta zergatik.
GOGORATU:
-Albistea idatzi aurretik,
egin eskema bat. Eskeman galdera hauei buruzko informazioak agertu behar du:
zer?, noiz?, non?, nola? eta zergatik?
- Albistearen gorputza idatzi
eta gero, zehaztu titulua eta azpititulua. Tituluak erakargarria edo deigarria
izan behar du, irakurlearen arreta erakartzeko.
-Erabili gaiari dagokion
hiztegia.
-Testua eman baino lehen,
errepasatu eta zuzendu ortografía-akatsak eta aurkezpenari dagozkionak.
8.GAIA
Koma
Koma beste kasu hauetan erabiltzen da:
1.
·Zerrenda bateko elementuak bereizteko. Hala ere,
azken elementuaren aurretik “eta” idazten da.
2.
Esaldi baten erdian doan azalpen edo argibide bat eman
behar denean.
Izenordainak
Izenordainak
izenen ordez erabiltzen diren hitzak dira, eta deklinatu egiten dira
deklinabide-testuak
adierazteko: nor, nork, noren, norekin, norentzat... .
Seinaleak
Seinaleak informazioa ematen duten zeinuak
dira, baina irudi eta ikurren bidez ematen
dute,
eta ez hizkuntzaren bidez. Lengoia ez-berbala erabiltzen dute; alegia, edonork
ulertzeko
moduko irudiak eta ikonoak.
Seinaleek
hainbat forma eta kolore dituzte, eman nahi duten informazioaren arabera.
haien forma
eta kolorea aldatu
egiten da.
+Bide-seinaleak. Zirkulazioarekin zerikusia
duen informazioa ematen dute. Gidariei edo
oinezkoei
zuzenduta daude. Eman nahi duten informazioaren arabera, haien forma eta
kolorea
aldatuz:
+Arriskua edo arreta: triangelu-forma, atzealde zurria eta
ertz gorria.
+Debekua: forma biribila, atzealde
zuria eta ertz gorria.
+Betebeharra: forma biribila eta atzealde
urdina.
+Zerbitzu-seinaleak. Herrietan edo eraikinetan
dauden zerbitzuei buruzko informazioa
ematen
dute.
+Jokabide-seinaleak. Jokabide egokiari eta desgokiari
buruzko informazioa ematen dute.
Debekua
adierazten duten bide-seinaleen antzekoak, dira ta haien forma eta kolore
berekoak
dira.
+Segurtasunarekin
eta osasunarekin
zerikusia duten seinaleak. Arriskua, debekua eta betebeharra ere adieraz
ditzakete.
GOGORATU:
·Marrazten
hasi aurretik, gogoratu zer forma eta kolore izaten duten seinaleek.
·Jarraian,
pentsatu irudi erraz eta argi bat, zer informazio eman nahi duzun ondo
adierazten duena.
·Ez
jarri xehetasun eta kolore askorik; zenbat eta sinpleago, ulargarriago.
·Zaindu
itxura.
9. GAIA
Hitz-elkarketan esanahi konkretua duten bi
hitz elkartzen dira beste esanahi bat duen hitza sortzeko. Elkartzen diren
hitzak era askotakoak izan daitezke: izena eta izena, izenondoa eta izenondoa,
aditza eta aditza, aditzondoa eta aditzondoa, zena eta izenondoa, aditza eta
izena…
Marratxoa idatzi behar da zenbait hitz
elkartuaren artean: bikoteetan (aitona-amona),
errepikapenetan
(astero-astero), onomatopeietan (burrun-burrun),
leku- izen bi elkartzen direnean
(Gernika-Lumo) eta hitzaren bi osagaiak
oso antzekoak direnean (tarteka-marteka).
Aditzak adierazten du subjektuak egindako ekintza, eta
haren forma aldatu egiten da pertsonaren,
numeroaren, aldiaren eta moduaren arabera.
Pertsonak adierazten du nork egiten
duen ekintza. Lehena, bigarrena edo hirugarrena izan daiteke.
Numeroak
adierazten du zenbat pertsonak egin duen ekintza. Singularra edo Plurala izan daiteke.
Aldiak adierazten du noiz gertatzen den
ekintza. Lehenaldia, orainaldia edo geroaldia izan daiteke.
Moduak adierazten du zer jarrera duen
hiztunak aditzak adierazitakoaren aurrean. Indikatiboa,
subjuntiboa, baldintza, ahalera edo agintera
izan daiteke.
Komikia irudi eta testuz osatutako bineten bidez kontatutako istorioa da.
Komikiaren egituran hasiera, korapiloa eta amaiera bereizten dira.
Komikiaren osagai garrantzitsuenak honako hauek dira: kartutxoa, narratzaileak gertaeraren
berri ematen digun testua; bunbuiloa,
pertsonaien esanak, pentsamenduak eta oihuak agertzen dituena; eta onomatopeiak, soinuak, oihuak eta
zaratak adierazten dituzten hitzak.
GOGORATU:
.Hasi aurretik, pentsatu gertaerak binetetan nola antolatu eta zer
informazioa izango duen bakoitzak.
.Prestatu gidoi literarioa; hau da, pentsatu zer kontatuko duzuen
komikian, kontuan hartuta istorioak hasiera, korapiloa eta amaiera izango
dituela.
.Erabili bunbuiloak: oihu egitekoak, hitz egitekoak eta pentsatzekoak.
.Erabili onomatopeiak eta esaldi labur adierazkorrak bunbuiloetan.
.Marraztu bineta bakoitzaren edukia eta idatzi dagokion testua.
.Zaindu aurkezpena. Berrikusi testua akats ortografikoak saihesteko
10.GAIA
Esamoldeak
Esamoldeak denboraren joanean finkatutako egiturak dira. Esamoldeak ez dira hitzez hitz
uler behar, irudizko esanahiaren arabera baizik.
Bi puntuak
Bi puntuak honako kasu hauetan erabiltzen dira:
1.
Norbaitek
hitzez hitz esandakoari sarrera emateko.
2.
Zerrendei
eta adibidei sarrera emateko.
Aditzak
Aditz gehienek osagai bat baino gehiago izaten dituzte: aditz nagusia eta aditz laguntzailea.
Aditz nagusiak adierazten du zein den ekintza edo egoera;
eta aditz laguntzaileak, nork
egingo duen eta noiz gertatu den ekintza edo egoera.
Osagai bakar bateko aditz trinkoak deritze.
Aditz
trinkoek osagi bakarrean adierazten dute zein den ekintza edo
egoera, nork egin duen edo noiz gertatzen den.
Informazio-orriak
Informazio-orriak hainbat gairi
buruzko informazioa ematen duten
testuak dira. Era askotako
helburuak dituzte: aholku
praktikoak ematea, turismoa sustatzea, jendea arazo bati buruz
kontzientziatzea, herritarrei
laguntza eskatzea, gomendioak egitea, etab.Imformazio-orriak oso ikusgarriak
izaten dira eta, idatzitako informazioaz gain, irudiak izaten dituzte, testua
hobeto ulertzeko.
Leloak gaiaren berri ematen du, eta irakurlearen arreta
erakartzen saiatzen da.
GOGORATU:
+Erabaki zenbat orrialde izango dituen
zuen informazio orriak : bi (diptikoa) edo hiru (triptikoa).
+Idatzi testua esaldi labur eta
argiekin.Bertsotan edo errimarekin ere eman dezakezue.
+Aukeratu irudi egokiak, ulerterrazak
eta erakargarriak.
+Proposatu lelo bat, eta idatzi
koloretan, politagoa dadin.
Gomendioak egiteko esapide batzuk:
·
Hara
joateko sasoirik onena (...); izan ere (...)
·
Ezinbestean
bisitatu behar duzu (...)
·
Nik
gomendatuko nizuke (...) joan zaitezen
·
Lekurik
politenak dira: (...)
·
Ni
zu banintz, lehenengo bisitatuko nuke:(...)
·
Ez
ahaztu: (...)
Siglak
SIGLAK letra larriz eta punturik
gabe idazten dira. Deklinabide-atzizkia zuzenean eransten
zaie,
marratxorik gabe
Neurri-unitateak
Neurri-unitateak letra xehez eta punturik gabe
idazten dira. Deklinabide-atzizkia
marratxoarekin
eransten zaie.
Laburdurak
Laburdurak letra xehez eta puntuarekin
idazten dira. Laburdurarik ez da erabili behar
idazki
arruntean, ahal dela.
Aditzondoak
Aditzondoak
adberbio mota
bat dira eta, normalean, aditzaren esanahia osatzen badute
ere,
izenondoei eta beste aditzondo batzuei laguntzen ere ager daitezke. Aditzondoek
denbora,
lekua, modua, maila eta
iritzia adierazten dute.
Ditxoa esaldi errimaduna da, barre
eragitekoa edo ziria sartzeko erabiltzen dena. Ditxoak
hitzetik
hortzera asmatzen dira, ahoz.
GOGORATU:
•
Egin
ideien zerrenda
•
Ondoren, idatzi ideiekin zerikusia duten bertsoak.
•
Jarraian, aukeratu irudi bat ideiarentzat, eta kopiatu
bertsoak irudiaren azpian.
•
Azkenik,
marraztu irudiak.
• Irakurri ditxoak ozen, errimaz
ondo jabetzeko.
Juntagailuak
Juntagailuak dira
perpausak eta hitz solteak elkartzen dituzten hitzak. Juntagailuak
elkartutako osagaiak maila eta izaera berekoak
izaten dira, eta elkartzen dituzten
osagaien artean kokatzen dira. Hiru juntagailu mota
daude:
•
Emendiozkoak: eta...
•
Hautakariak: edo,
edota, ala, nahiz, zein.
•
Aurkaritzakoak: baina,
baizik, baino, ezpada.
Afixa edo kartela
Afixa edo kartela orri edo
pankarta bat da, tamaina handikoa. Produktu bati buruzkoduen
informazioa ematen du eta toki publikoetan jartzen
da( kalean, iragarki-tauletan,
autobusetan..) jendeak ikusi dezan. Bi motakoa
izan daiteke:
•
Informazio-afixa: Helburua
herritarrentzat interesgarriak diren jarduera ludikoez,
kulturalez , osasunari-buruzkoez...informazioa
ematea. Ordutegi edo iragarritako ekintzei
buruzko informazioa ematen du eta irudiz hornituta
egoten da.
•
Publizitate-afixa: Helburua
eroslea bultzatzea da, iragartzen den produktua eros
dezan. Atal bi dauzka: lehenengoa, lelo
labur eta erakargarria; eta bigarrena,
kontsumitzailea erakarriko duen irudi deigarri
bat.
GOGORATU:
•
Aukeratu jarduera edo produktu bat zure afixa
egiteko. Horretarako, argi izan behar
duzu nor izango den hartzailea.
•
Pentsatu zein izango de irudirik egokiena testuari
laguntzeko; argazkiak edo
marrazkiak erabil ditzakezu,edo biak batera.
-informazio-afixan testuak garrantzia
handiagoa dauka irudiak baino
-publizitate-afixan irudia testu bezain
garrantzitsua da.
•
Landu testua.
-informazio-afixaren testuak argia eta zehatza izan behar du. Hala ere, beharrezkoa
den informazio guztia izan behar du: egunak,
ordutegiak, tokia..
-Publizitate-afixa egiteko, jendea erakarriko duen leloa asmatu behar
duzu. Letren
tamaina
eta kolorea ere oso garrantzitsuak dira.